0472 61 62 46 (Mieke) - 0468 47 09 79 (Liesbeth) - 0493 47 98 44 (Tanja) - 0469 25 26 00 (Hatice) info@praktijkmommen.be

Diabetes

Diabetes mellitus of suikerziekte is een chronische aandoening waarbij het bloedsuikergehalte verhoogd is. Dit is het gevolg dat het lichaam te weinig insuline aanmaakt of dat de geproduceerde insuline onvoldoende werkzaam is. Dat laatste noemt men insulineresistentie. De cellen nemen daardoor onvoldoende glucose (suiker) op en dit stapelt zich op in het bloed met symptomen zoals vaak plassen, veel dorst, vermageren en vermoeidheid. Het lichaam heeft dan een tekort aan energie. Indien deze symptomen herkenbaar zijn, raadpleeg dan een arts.

Wat is het nut van je voeding aan te passen?

Je bloedsuikerwaarden kun je niet enkel onder controle houden door bloedsuikerverlagende geneesmiddelen of insuline. Hierbij vormt een aangepaste voeding een belangrijke pijler in de behandeling van diabetes. Onaangepaste porties, teveel snelwerkende suikers consumeren en overgewicht zorgen voor een overbelasting van het lichaam met lichamelijke klachten op korte en lange termijn tot gevolg.
Echter voeding bij diabetes heeft een grote evolutie gekend en het vroeger strenge “diabetesdieet” is achterhaald. De huidige nadruk ligt dan ook op een gezonde en gevarieerde voeding volgens de actieve voedingsdriehoek. Met extra aandacht voor de koolhydraten, vetten en vezels.

Hoe een begeleiding opstarten?

• Het beste is om op te starten met een verwijsbrief van je arts of endocrinoloog. Hierop zal vermeld worden indien je in aanmerking komt voor het “voortraject diabetes” of “zorgtraject”.
  • Breng bij voorkeur (indien je deze hebt) je laatste bloeduitslagen mee
  • Breng je bloedsuikerwaarden mee (via je boekje of glucosemeter)

Wat komt er tijdens de begeleiding aan bod?

• Voedingsanamnese / opstellen van een gepersonnaliseerd dagschema
  • Uitleg van soorten suikers (koolhydraten)
  • Uitleg te hoge (hyperglycemie) en te lage bloedsuikers (hypoglycemie)
  • Wegwijs in de winkel (verpakkingen lezen)